Freelancer – jak wygląda praca wolnego strzelca?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: Lightblue

Czytano: 492 razy | Kategoria: E-biznes | Ilość słów: 388 | Data: 10.03.14 | 0 komentarzy



Freelancerów przybywa, ponieważ wizja pracy w charakterze wolnego strzelca wiele obiecuje. Jednak rzeczywistość nie zawsze jest różowa – brakuje zleceń, stałych klientów, regulacji prawnych. Jak więc radzą sobie freelancerzy?


Po pierwsze – Internet. To on jest źródłem pracodawców, wskazówek i praktycznych porad. Coraz więcej jest też serwisów łączących wykonawców ze zleceniodawcami. Niektóre z takich platform są bardzo wartościowe i poza ofertami zleceń udostępniają również wiedzę, pomoc, ochronę prawną czy wirtualne miejsca pracy. Przeważnie freelancerzy rejestrują się w kilku takich portalach, ponieważ (zwłaszcza na początku) zlecenia nie przychodzą same.

Zlecenia przez Internet to często zlecenia „na czarno”. Niektórzy freelancerzy zakładają działalność gospodarczą, posługują się umowami i wystawiają faktury, co pozwala unikać nieprzyjemnych sytuacji, kiedy zleceniodawca odbiera gotową pracę, po czym znika bez opłacenia wykonawcy.

Problemem pracy freelancera jest również brak zleceń, zwłaszcza na początku kariery na własną rękę. W takiej sytuacji należy się wykazać i zaprezentować wykonane już przez siebie zlecenia online – czyli stworzyć profesjonalne portfolio i zamieścić je w Internecie. I tutaj przychodzą z pomocą portale, w których, po zarejestrowaniu się, można tworzyć własne wizytówki, zamieszczać portfolio lub zbierać oceny od zleceniodawców.

O ile praca w firmie daje wiele możliwości rozwoju (szkolenia, współpraca z bardziej doświadczonymi pracownikami lub z innymi działami itd.), o tyle samodzielna praca wymaga większego wysiłku i inwencji. W niektórych portalach, poza zleceniami, znajdziemy także e-learning branżowy. Jedną z platform udostępniających wartościowe merytoryczne materiały jest Lightblue, serwis dedykowany branży marketingowej oraz firmom MŚP. Dzięki profesjonalnym poradom marketing małej firmy ma szanse stać się marketingiem skutecznym, a freelancerzy mogą być na bieżąco z branżowymi trendami.

Z drugiej strony praca freelancera rozwija o tyle, że wolny strzelec musi być nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie, lecz także poznać się na księgowości, reklamie, PR-rze, marketingu, a czasem także musi zostać sprzątaczką i sekretarką. Choć można się dzięki temu wiele nauczyć, należy wziąć pod uwagę, że wszystko to wymaga poświęcenia dużej ilości czasu.

Problemów, z jakimi na co dzień spotyka się freelancer, jest z pewnością dużo więcej, co jednak nie oznacza, że należy z takiej pracy rezygnować, a jedynie, że dobrze jest korzystać z narzędzi usprawniających pracę.




Podpis

Lightblue


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7017
Autorzy: 1923

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.