Rzecznik praw konsumenckich - kiedy pomoże?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: nnbobak

Czytano: 616 razy | Kategoria: Prawo | Ilość słów: 310 | Data: 25.01.13 | 0 komentarzy



Jeżeli jesteś konsumentem niezadowolonym z tego jak potraktowano cię w sklepie; oszukano Cię, lecz nie wiesz, jakie prawa Ci przysługują i o co się ubiegać, możesz liczyć na pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika interesów konsumenta.


Na stronie www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php można bez problemu znaleźć najbliższe biuro rzecznika, zgodnie z miejscem zamieszkania konsumenta. Nie występuje w tym przypadku rejonizacja - konsument może skorzystać z usług dowolnie wybranego rzecznika. Wyszukiwarka pomoże od ręki uzyskać adres do miejskiego lub powiatowego rzecznika działającego w danym regionie.

Zadania rzecznika

Głównym zadaniem rzecznika praw konsumenckich jest występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów oraz wytaczanie powództwa na ich rzecz oraz wstępowanie, za ich zgodą, do postępowania w takich sprawach.

Jak widać pomoc rzecznika przyda się między innymi wtedy, gdy sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji lub nagle zmienia jej warunki – co nadal niestety często się zdarza. Konsumenctom zwykle brakuje praktycznej wiedzy na temat przepisów prawa regulujących kwestie kupna-sprzedaży. Rzecznik ma za zadanie nie tylko przybliżyć taką wiedzę poprzez udzielenie porady, ale także wystąpić w imieniu konsumenta przeciwko nieuczciwemu podmiotowi.

Zgodnie z prawem, do kompetencji rzecznika zaliczyć należy także zapewnienie konsumentom bezpłatnych porad prawnych i informacji o ochronie interesów konsumentów jak również składanie wniosków w sprawie stanowienia oraz zmiany przepisów prawa miejscowego chroniących konsumentów.

Kolejnym zadaniem rzecznika jest współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji oraz Konsumentów, organami inspekcji handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. Jeśli rzecznik zajmie się naszą sprawą są duże szanse pozytywnego rozwiązania problemu. Zgodnie z prawem przedsiębiorca jest bowiem obowiązany udzielić rzecznikowi wyjaśnień jak również informacji będących przedmiotem wystąpienia. W roku 2012, rzecznicy udzielili blisko 350 tys. porad i interweniowali w takich sprawach niemal 45 tys. razy. Najczęściej proszeni są o pomoc w okresie wyprzedaży i okresów świątecznych.




Podpis

Baza praktycznych artykułów.


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7020
Autorzy: 1925

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.