Centrale VoIP

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: serwisit

Czytano: 442 razy | Kategoria: Sprzęt | Ilość słów: 608 | Data: 03.04.14 | 0 komentarzy



Centrale VoIP to najważniejsze urządzenia w całej sieci telefonicznej opartej o technologię VoIP. Ich głównym zadaniem jest połączenie wewnętrznej sieci telefonicznej z łączem linii miejskiej.


Oprócz sprzęgania sieci centrale VoIP mają także inne zadania. Należą do nich między innymi: kierowanie ruchem połączeń, kolejkowanie czy nagrywanie połączeń, obsługa faxu czy voicemailu.

Centrale mogą występować w postaci urządzeń ale także w postaci oprogramowania. Wydania różnią się funkcjonalnościami ale producenci robią wszystko aby oba rozwiązania były jednakowo funkcyjnie wzbogacane i dla siebie konkurencyjne.

Większość z dostępnych na rynku centralek działa w oparciu o standard SIP co sprawia, że są w pełni kompatybilne z większością dostępnych telefonów VoIP.

Do centrali można także podłączyć inne typy telefonów niż te specjalnie przystosowane do pracy w sieciach VoIP. Jednak wiąże się to z koniecznością zastosowania odpowiednich urządzeń, aplikacji i utratą większości przydatnych funkcji.

Aby podłączyć tradycyjne telefony stacjonarne i telefony komórkowe musimy rozbudować naszą sieć o bramkę telefoniczną. Do podłączenia smartfonów musimy użyć odpowiedniej aplikacji i centrali w wersji softwerowej.

Podłączenie do firmowej sieci VoIP telefonów mobilnych ułatwi naszym pracownikom swobodę ruchu i możliwość odbierania i wykonywania połączeń z numeru firmowego niezależnie w jakim miejscu się znajdzie: czy u klienta, czy w trasie, czy w biurze.

Kolejną ciekawą funkcją centrali VoIP jest możliwość tworzenia kont użytkownikom telefonii i przypisywanie im odpowiednich uprawnień. Postaram się opisać tę funkcjonalność na przykładzie. Mamy pewną firmę, w której pracuje szef i kilku pracowników z różnych działów pracujących w różnych dniach tygodnia (dział handlowy - wtorek, czwartek, serwis - poniedziałek, piątek, dział prawny - środa). W firmie mamy do dyspozycji 2 telefony - jeden przeznaczony dla szefa, drugi dla pracownika. W takim przypadku możemy utworzyć 4 konta użytkownikom: szef, dział handlowy, serwis, dział prawny i nadać im odpowiednie uprawnienia: szef może dzwonić 24/7 na różnego typu numery, poszczególne działy firmy mogą dzwonić tylko w dniach pracy w godzinach pracy z zabronieniem możliwości rozmowy z numerami zagranicznymi. W innych dniach niż pracują ich telefony powinny być zablokowane.

Używanie kont użytkowników pozwala na łatwe przeniesienie pracownika na inny telefon bez konieczności zmiany ustawień telefonu. Wystarczy, że pracownik zaloguje się w telefonie na swoje konto i już może korzystać z telefonu z ustawionymi dla niego uprawnieniami pod przypisanym mu numerem wewnętrznym.

Najważniejszą kwestią przemawiającą za zastosowaniem w firmie sieci telefonii VoIP jest oszczędność pieniędzy związana z wykonywaniem połączeń. W tej kwestii główną rolę odgrywa funkcja wykrywania najtańszej drogi połączenia i wspomniane wcześniej kierowanie ruchem połączeń.

Kierowanie ruchem połączeń polega na wykrywaniu przez centralę numeru przeznaczenia wykonywanego połączenia. Jeżeli wybraliśmy numer wewnętrzny centrala pokieruje nasze połączenie na łącze wewnętrzne omijając operatora co oznacza, że takie połączenie jest całkowicie darmowe. Połączenie poza sieć już przechodzi przez operatora i odpowiednie opłaty zostają naliczane.

Mając wiele oddziałów firmy położonych w różnych lokalizacjach także ważną kwestią przy oszczędzaniu będzie sieciowanie centrali. Polega to na tym, że łączymy tunelami VPN wszystkie osobne sieci VoIP w jedną wspólną. Taki zabieg umożliwi zachowanie numeracji wewnątrz całej firmy, administrację wszystkimi sieciami z jednego punktu a także prowadzenie bezpłatnych rozmów pomiędzy oddziałami.

Podsumowując korzystanie z centrali telefonicznych i opartych o nie sieci VoIP to konkurencyjna alternatywa dla tradycyjnej telefonii stacjonarnej kładąca nacisk na oszczędność, funkcjonalność i łatwość zarządzania.




Podpis

Serwis IT

e-mail: biuro@serwisit.zabrze.pl

www: serwisit-24.pl


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7017
Autorzy: 1923

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.