Historia szlafroków

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: EP

Czytano: 304 razy | Kategoria: Kultura i sztuka | Ilość słów: 338 | Data: 15.01.13 | 0 komentarzy



Choć pierwsze wzmianki na temat części garderoby, którą moglibyśmy utożsamiać ze współczesnym szlafrokiem pochodzą z osiemnastowiecznej Francji, osoby zafascynowane historią mody już od dawna zastanawiają się nad tym, czy jego historia nie jest bardziej złożona.


Wiele wskazuje na to, że mogą mieć rację, istnieje bowiem niemało dowodów na to, że narzuta nakładana na piżamę w nocy i rano, której potomkiem może być współczesny szlafrok, ma swoje korzenie w dawnej Turcji. Tam uważano ją za element nieformalnego stroju męskiego noszonego przez gospodarza domu w towarzystwie jego najbliższej rodziny, gdy zaś moda na rozwiązania orientalne przeniosła się na zachód kontynentu, wraz z nią dotarł tu również szlafrok.

Pierwszymi właścicielkami tego stroju były zresztą w Europie kobiety. Popularny we Francji peniuar (nazwa ta w pewnym momencie zaczęła być wykorzystywana jako synonim każdej damskiej wersji szlafroka) przypominał nieco koszulę nocną rozpinaną z przodu i był zakładany przez damy zarówno w nocy (jeśli, z jakiegoś ważnego powodu, musiały opuścić sypialnię), jak i rano, gdy trzeba było wykonać poranną toaletę, a paniom zależało na tym, aby nie uszkodzić w żaden sposób odzieży. W dziewiętnastym wieku w ślad za paniami podążyli również panowie i to właśnie z tego okresu pochodzi określenie „bonżurka” najlepiej oddające charakter tego pierwowzoru dzisiejszego szlafroka.

Kolejne dziesięciolecia to czas upowszechniania się szlafroka w Europie. Z Francji trafił on między innymi do Niemiec, a stamtąd również na ziemie polskie, gdzie spotkał się z życzliwym przyjęciem. Oczywiście, przez cały ten czas szlafrok ewoluował, dziś więc możemy spotkać się zarówno z modelami z kapturem, jak i bez niego wykonanymi zarówno z ciepłej wełny, jak i z delikatnego jedwabiu i uwodzicielskiej satyny. Wspólcześnie, najlepsi producenci szlafrokow oferują modele, które sprostają nawet najbardziej wymagającym klientom. Jedno pozostaje jednak niezmienne, po szlafrok (czy też podomkę – bo takie właśnie określenie zaproponowano Polakom po zakończeniu drugiej wojny światowej chcąc pozbyć się germanizmu) sięgamy chętnie bez względu na wiek i płeć.




Podpis


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7017
Autorzy: 1923

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.