Historia liter

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: apgreff

Czytano: 389 razy | Kategoria: Literatura i poezja | Ilość słów: 362 | Data: 27.02.13 | 0 komentarzy



Istnieje znaczna ilość przeróżnych pism, z których część jest utrzymywana w ciągłości tradycji po dziś dzień. Inne z kolei powstały w drodze zastosowania współczesnych narzędzi i pisarskich materiałów, które narzuciły pewne nowe kształty graficzne literom.


Nie każda litera modernistyczna jest ładna, lecz każdy ładny krój litery zawsze jest użyteczny. 

W związku z tym wybór pisma nie powinien zależeć jedynie od jego piękna lub gustu wykonawcy, lecz przede wszystkim powinien uwzględnić jego przeznaczenie i technikę, w jakiej dany tekst ma być wykonany. Jeżeli drukarnia złocenie wykonuje w oparciu o dany rodzaj tekstu - powinna brać to pod uwagę.

W grafice użytkowej krój pisma często odpowiada swoim charakterem treści zawartej w napisie. Na przykład na opakowaniach chińskiej herbaty nieraz jest stosowane pismo, które przypomina pismo chińskie, z kolei na opakowaniach kosmetycznych wyrobów używane bywa drobne, lekkie pismo o nowoczesnym i fantazyjnym kroju.

Przy ogłoszeniach reklamowych stosuje się nieraz charakterystyczne pismo o psychologicznej wymowie. Przy doborze pisma liternik kieruje się zasadą, aby do całego napisu użyć jedynie jednego kroju liter z uwzględnieniem wielkości oraz grubości elementów liter.

W każdym piśmie rozróżnia się pomiędzy trzema zasadniczymi grubościami liter - cienkie, półgrube oraz grube. Te odmiany może cechować jednakowa szerokości wysokość liter, zaś różnić się mogą jedynie zmienną grubością poszczególnych elementów liter, dających w rezultacie litery mniej lub więcej sczernione.

W trakcie opracowania tych odmian pisma w zasadzie decyduje uznanie wykonawcy , chociaż mechaniczna dokładność jest potrzebna w celu ustalenia zasadniczych form liter. Wielkość oraz szerokość liter powinna zostać stosownie dobrana w napisie i musi harmonizować z wielkością płaszczyzny tła.

Żeby powstał estetyczny tekst i łatwy do odczytania, powinniśmy także zwrócić uwagę na umiejętne rozmieszczenie liter i całych słów tekstu, w celu osiągnięcia równowagi i zachowania umiaru optycznego wartości "czarno-białych".

Przystępując do omówienia tych problemów, należy się na wstępnie zająć odstępami między literami, które nie powinny być traktowane jako stałe odległości, lecz jako przestrzenie które dają się zwężać lub poszerzać, w zależności od kształtu liter ustawionych względem siebie.




Podpis

Apgreff - wie, co dobre.


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7017
Autorzy: 1923

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.