Historia liter
PDF | Widok wydruku | Html
Autor: apgreff
Czytano: 431 razy |
Kategoria: Literatura i poezja |
Ilość słów: 362 |
Data: 27.02.13 |
0 komentarzy
Istnieje znaczna ilość przeróżnych pism, z których część jest utrzymywana w ciągłości tradycji po dziś dzień. Inne z kolei powstały w drodze zastosowania współczesnych narzędzi i pisarskich materiałów, które narzuciły pewne nowe kształty graficzne literom.
Nie każda litera modernistyczna jest ładna, lecz każdy ładny krój litery zawsze jest użyteczny. W związku z tym wybór pisma nie powinien zależeć jedynie od jego piękna lub gustu wykonawcy, lecz przede wszystkim powinien uwzględnić jego przeznaczenie i technikę, w jakiej dany tekst ma być wykonany. Jeżeli drukarnia złocenie wykonuje w oparciu o dany rodzaj tekstu - powinna brać to pod uwagę. W grafice użytkowej krój pisma często odpowiada swoim charakterem treści zawartej w napisie. Na przykład na opakowaniach chińskiej herbaty nieraz jest stosowane pismo, które przypomina pismo chińskie, z kolei na opakowaniach kosmetycznych wyrobów używane bywa drobne, lekkie pismo o nowoczesnym i fantazyjnym kroju. Przy ogłoszeniach reklamowych stosuje się nieraz charakterystyczne pismo o psychologicznej wymowie. Przy doborze pisma liternik kieruje się zasadą, aby do całego napisu użyć jedynie jednego kroju liter z uwzględnieniem wielkości oraz grubości elementów liter. W każdym piśmie rozróżnia się pomiędzy trzema zasadniczymi grubościami liter - cienkie, półgrube oraz grube. Te odmiany może cechować jednakowa szerokości wysokość liter, zaś różnić się mogą jedynie zmienną grubością poszczególnych elementów liter, dających w rezultacie litery mniej lub więcej sczernione. W trakcie opracowania tych odmian pisma w zasadzie decyduje uznanie wykonawcy , chociaż mechaniczna dokładność jest potrzebna w celu ustalenia zasadniczych form liter. Wielkość oraz szerokość liter powinna zostać stosownie dobrana w napisie i musi harmonizować z wielkością płaszczyzny tła. Żeby powstał estetyczny tekst i łatwy do odczytania, powinniśmy także zwrócić uwagę na umiejętne rozmieszczenie liter i całych słów tekstu, w celu osiągnięcia równowagi i zachowania umiaru optycznego wartości "czarno-białych". Przystępując do omówienia tych problemów, należy się na wstępnie zająć odstępami między literami, które nie powinny być traktowane jako stałe odległości, lecz jako przestrzenie które dają się zwężać lub poszerzać, w zależności od kształtu liter ustawionych względem siebie.
Podpis
Apgreff - wie, co dobre.
Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany