Jak kupić dobry używany samochód?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: instalgren1

Czytano: 348 razy | Kategoria: Porady | Ilość słów: 1357 | Data: 31.07.13 | 0 komentarzy



Niestety w obecnych realiach i przy naszych wysokościach zarobków niewielu może pozwolić sobie na zakup nowego samochodu prosto z salonu. Większość decyduje się na zakup samochodu używanego często nawet nie z drugiej, a z którejś z kolei ręki. Samochody takie mogą kryć wiele niespodzianek i to tych nieprzyjemnych.


Czy jest w ogóle jakiś sposób na to żeby kupić dobry samochód używany? Uniwersalnej zasady nie ma jednak jest kilka zasad i rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę przed zakupem takiego pojazdu. Wiedza z zakresu budowy i mechaniki pojazdowej nie przydaje się tu w wielkim stopniu gdyż wiele usterek i wad samochodu jest po prostu niewidoczne i podczas krótkiej jazdy testowej wiele z nich może się nie objawić przez co nie zostaną wykryte. Kupując taki wadliwy samochód możemy napytać sobie biedy i wpakować się w spore wydatki. Jedyny przypadek kiedy usterka może zostać zaakceptowana - znamy się na mechanice, wiemy ile kosztuje naprawa i zbijamy dzięki temu cenę pojazdu. Taka opcja jest jednak sensowna tylko przy mało znaczących usterkach gdyż te poważne wygenerują takie koszty, które mogą przekroczyć wartość samochodu. Przedstawię kilka rzeczy na jakie trzeba zwrócić uwagę aby zminimalizować ryzyko ale nigdy nie da się go całkiem wykluczyć.

Pierwsza i najważniejsza rzecz to oczywiście silnik czyli serce samochodu. Jego oględziny mają dwa etapy. Pierwszy przed uruchomieniem silnika. Sprawdzamy wtedy czy z silnika i jego najbliższego otoczenia nic nie wycieka lub nie widać śladów wycieków. Każdy taki wyciek może być początkiem poważnej awarii i sygnałem, że coś jest nie tak. Niestety nie jest tak łatwo - jeżeli silnik jest za czysty też nie jest to dobra oznaka. Wielu handlowców czy nawet prywatnych osób sprzedających samochód myje silnik. Z jednej strony chodzi o to żeby samochód prezentował się jak najlepiej ale z drugiej może sugerować próbę ukrycia właśnie śladów wycieków. Każdy silnik posiada naturalne zabrudzenia wynikłe w czasie użytkowania samochodu w różnych warunkach atmosferycznych. Jeżeli tu nie trafimy na nic podejrzanego przechodzimy do drugiego etapu czyli uruchomienia samochodu. Pierwszą rzeczą na którą trzeba wtedy zwrócić uwagę są spaliny wydobywające się z rury wydechowej przy zapalaniu samochodu na zimnym silniku. Jest to ważne żeby był zimny gdyż wielu sprzedawców grzeje silnik przed wizytą klienta gdyż wtedy nie widać np. problemów z zapłonem. Jeśli spalin nie widać wcale albo są białe i jest ich niewiele wszystko powinno być w porządku jednak jeżeli są czarne lub niebieskie i jest ich dużo może to świadczyć o problemach z silnikiem i o tym, że poza paliwem spala on też olej. Po sprawdzeniu spalin pora znowu zajrzeć do komory silnika. Należy przysłuchać się jego pracy czy nie jest nierówna, nie zrywa i nie krztusi się. Trzeba też obejrzeć wszeklkie koła z paskami znajdujące sie dookoła silnika. Wszelkie luzy, odchylenia od osi, dziwne dźwięki i uszkodzenia zaróno kół jak i pasków nie są dobrym znakiem i jeżeli nie wiemy co to za koło lepiej dobrze przemyśleć taki zakup i poradzić się kogoś.

Kolejnym etapem oględzin będzie zajrzenie pod spód auta czyli sprawdzenie w jakim stanie jest podwozie. Jest to także bardzo ważna czynność. Jeżeli od razu widać wszechobecną rdzę z pewnością nie jest to samochód zadbany i jego stan pozostawia sporo do życzenia jednak nie dyskwalifikuje go jeszcze. Należy upewnić się, że rdza nie przeżarła ważnych elementów zwłaszcza belek nośnych samochodu i czy nie ma w nim jakichś dziur. Dziury takie mogą być niewielkie i do naprawienia ale mogą być też spore i sięgać nawet aż do kabiny czego nie widać przez dywaniki. Jeżeli nie ma rdzy, a samochód jest od spodu czymkolwiek pomalowany warto wziąć jakieś ostre narzędzie np. śrubokręt i sprawdzić co jest pod farbą czy konserwacją gdyż często sprzedawcy chcąc zamaskować rdzę i uszkodzenia malują czy też konserwują przerdzewiałe podwozie. Trzeba także sprawdzić w jakim stanie są elementy mechaniczne podwozia takie jak końcówki drążków kierowniczych, amortyzatory - tu też wycieki są złą prognozą, hamulce i przeguby. Jeżeli nie mamy o tym pojęcia zawsze zabierzmy kogoś kto wie gdzie co się znajduje i ma nieco pojęcia gdyż nie mając takiej wiedzy wiele można dać sobie wmówić co handlowcy potrafią bardzo dobrze. Warto także zwrócić uwagę na opony czy ścierają się równomiernie. Jeżeli jedna strona opony jest bardziej zużyta znaczy to, że samochód ma źle ustawioną zbieżność kół co w najlepszym przypadku świadczy o tym, że właściciel nie dbał o samochód, a w najgorszym, że drążki zostały wymienione lub są zużyte przez co zbieżność się rozregulowała.

Następną ważną rzeczą jest obejrzenie wyglądu zewnętrznego samochodu. O tyle o ile wszelkie rysy czy wgniecenia są widoczne od razu problem jest całkiem inny. Bardzo łatwo można dać się oszukać i kupić niby nieuszkodzony samochód, który w rzeczywistości jest samochodem powypadkowym i naprawionym. Jeśli naprawa była zrobiona profesjonalnie, a samo uszkodzenie nie było poważne i nie naruszyło głównej konstrukcji samochodu nie ma jeszcze tragedii. Jeżeli jednak samochód był bardzo uszkodzony, wspawano nowe słupki czy naciągano podłużnice auto takie nie ma już swoich dawnych właściwości i w razie wypadku jesteśmy o wiele bardziej narażeni na urazy czy wręcz śmierć, a więc samochód nie jest bezpieczny i często nie powinien być dopuszczony do ruchu. Wielu handlarzy sprowadza bite samochody z zagranicy i naprawia je co daje spory zysk jednak nie zawsze samochód jest wtedy jeszcze coś wart mimo, że wygląda bardzo dobrze. 

Ostatnią rzeczą którą trzeba dobrze sprawdzić są same dokumenty dotyczące pojazdu. Szczególną uwagę trzeba zwrócić kupując samochód na zagranicznych tablicach w komisie gdyż pojawiło się sporo oszustów sprzedających samochody na tzw. wyklejankę. Są to samochody na zagranicznych tablicach mające rzekomo opłacone ubezpieczenie wraz z całą resztą i trzeba go jedynie przerejestrować. Prawda jest jednak taka, że tablice są fałszywe, a w zasadzie nie są to tablice a jedynie plastikowe atrapy i samochód taki nie ma prawa poruszać się po drodze. Jeśli zarejestrowanie go jest jedynym problemem jeszcze nie jest źle gorzej kiedy samochód w ogóle nie może być dopuszczony do ruchu bo i takie przypadki się zdarzają. Dlatego trzeba dokładnie czytać wszystko co jest w dokumentach - zagraniczne muszą być przetłumaczone. Zazwyczaj wszystkie informacje są zawarte właśnie w briefach i tłumaczonych dokumentach i zamiast polegać na tym co mówi sprzedawca lepiej samemu przeczytać co w nich jest upewniając się, że faktycznie możemy danym samochodem poruszać się po drodze. 

Wszystko to daje nam możliwość przynajmniej częściowo zweryfikować w jakim stanie jest pojazd, który oglądamy. Nigdy nie mamy gwarancji, że nawet kiedy wszystko wydaje się w porządku faktycznie tak jest. Niektóre problemy mogą się ujawnić dopiero w trakcie normalnego użytkowania samochodu. Tak czy inaczej wszystko co zostało opisane powyżej daje przynajmniej częściową pewność, że co ważniejsze usterki i elementy samochodu są sprawne o ile nic nie przeoczyliśmy. Tak na prawdę kupując używany samochód największą rolę odgrywa szczęście bo sama wiedza nie gwarantuje niczego. Nie da się wejść do samochodu i zapytać go czy wszystko z nim w porządku. Komunikaty komputera można obejść lub usunąć więc niczego tak na prawdę nie jesteśmy pewni. Procent zadowolonych klientów kupujących używany samochód jest nikły w porównaniu do tych zawiedzionych czy wręcz oszukanych. Niestety nasze fundusze często pozwalają na zakup taniego samochodu, a wiadomo, że za małe pieniądze dobrego auta kupić się po prostu nie da i będzie to samochód na chwilę. Mimo to chcąc jeździć nie mamy innego wyjścia. 




Podpis

Instal Greń - instalacje grzewcze i sanitarne


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7017
Autorzy: 1923

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.