Człowiek, który znokautował nudę na 27 lat

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: nekkid

Czytano: 861 razy | Kategoria: Gry i zabawy | Ilość słów: 435 | Data: 01.12.12 | 0 komentarzy



Podobno najwięksi geniusze i wizjonerze rodzą się zazwyczaj złym miejscu i czasie. Tak samo było z tym człowiekiem, który odmienił na zawsze świat komputerowej rozrywki, a jego spuścizna odbija się szerokim echem w popkulturze po dziś dzień.



Aleksiej Pażytnow urodzony w 1956 roku w ZSRR, był w latach osiemdziesiątych rosyjskim programistą pracującym w Akademii Nauk. Praca w tamtych czasach i obdartym z uczuć miejscu, jakim bez wątpienia był ZSRR nie była dla Aleksieja niczym fascynującym.  Z tego powodu szukał czegoś, co pozwalałoby mu choć na pewien czas zapomnieć o otaczającej go szarej rzeczywistości .


Aleksiej po latach wspominał :

Byłem wtedy zafascynowany różnego rodzaju układankami i łamigłówkami. To była dla mnie odskocznia od obowiązków.(...) Program nie był skomplikowany. Nie było punktów ani poziomów, ale zacząłem w to grać i nie mogłem przestać. To było to!”

Tak właśnie powstała gra, której nazwa dzisiaj znana jest doskonale przez zarówno małe dzieci, jak i ludzi w okolicach pięćdziesiątki. Gra, która jako pierwsza osiągnęła tak wielki sukces na niespotykaną dotąd skale i jako jedna z nielicznych obok takich legend jak Super Mario Bros czy Pac Man jest uznawana za grę ponadczasową.

Tą grą jest Tetris…

Tetris to sprytne połączenie dwóch słów : Tenis ( ulubionej gry Aleksieja ) oraz Tetra ( Oznaczająca w tym wypadku fakt, że każda figura składała się z czterech kwadratów )

Pażytnow widząc, że każdy jego znajomy, któremu polecił grę nie może już przestać w nią grać zaczął ją rozpowszechniać. Zaledwie rok później gra będąc całkowitym bestsellerem w ZSRR wywędrowała na zachód i tam również zrobiła  furorę.   W 1989 roku wyszła legendarna już podręczna konsola Game Boy do której był dołączany właśnie Tetris. To  wydarzenie przyczyniło się w dużej mierze do całkowitej globalizacji tej gry na całym świecie. Tetris był tak popularny, że każdy nawet nie związany na co dzień z grami zdawał sobie doskonale sprawę co oznacza, to dziwne słowo.

Aleksiej niestety wiele na tym nie zarobił, choć był prawowitym właścicielem praw autorskich do gry. W ZSRR nie można było otrzymać patentu, a sprytni deweloperzy czując zapach gotówki zasypywali „złotem” głowy prawników, by udowodnić, że prawa autorskie należą do nich.

Aleksiej po osiedleniu się w USA w 1991 roku najpierw założył własną firmę, by później pracować między innymi w Microsofcie. Pomimo faktu, że nie zarobił zbyt wiele na samych prawach autorskich jego geniusz został doceniony. Obecnie pracuje dla WildSnake Software ( firma specjalizująca się w grach łamigłówkach ).


Podpis

Przejdź za pomocą linków z tekstu do strony docelowej, jeśli chcesz się skontaktować z autorem

 Autor:
Adrian Wawrzyńczak


Ocena: Ten artykuł nie był jeszcze oceniany


Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.

Statystyki


Artykułów: 7020
Autorzy: 1925

Menu

Reklama




Najaktywniejsi autorzy



Zakatalogowani (670)
Natalia (412)
EP (372)
berszi (252)
gryzipiorek (236)
Justyna (224)
pismak (213)
Admin (207)
Karolina (181)
Ania (162)

Kategorie






© 2011-2013 Pioropolis.pl, Silnik: ArticleMS
Pamiętaj, administracja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkownika. Treści są własnością ich autorów.